Pages

Nasi Tomato untuk buka keluarga saya

Ok, hari ni dah masuk Ramadhan ke-14 1432h. Alhamdulillah, Allah telah banyak membantu saya dalam melaksanakan ibadah puasa saya pada tahun ini. Kesihatan dan sebarang masalah keletihan macam takde sangat dalam bulan puasa kali ini. Mudah-mudahan saya dapat terus menjalani ibadah puasa kira-kira dua minggu lagi dengan penuh and no miss sebab tahun ini memang chances ke-2 saya untuk puasa penuh sebab mengandung. First dulu 2008, atas masalah keracunan makanan saya telah cuti 3 hari...huhu..

Ok, talk about minggu ni, minggu ni hectic sebab mak ayah dan adik beradik datang rumah! Seronok sangat sebab mak bawa buah pulasan yang sangat banyak dari kampung. Agak puas jugak saya makan!

Ok, untuk menu buka puasa hari Jumaat, 12 August 2011, saya masak nasi tomato plus ayam tomato dan acar timun. Untuk dessert, saya buat karamel gula hangus. Caramel dah ok kot, tapi gula hangus tak jadi....harharhar... Janji masuk perut sudey!! Alhamdulillah percubaan pertama buat nasi tomato berjaya!! Yey!

Bahan-bahan Nasi Tomato ala saya

  1. Beras 3 pot (7 org makan)
  2. Air ikut beras (3 pot beras=3 pot air)
  3. Susu 1/2 pot (saya guna susu segar)
  4. Bawang putih, merah and halia (blend ikut banyak mana beras kita guna)
  5. Kayu kayan - bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis
  6. Mentega + minyak (utk tumis)
  7. Sos tomato
  8. Buah tomato - potong dadu
  9. Tomato paste sikit if rase nak guna
  10. Sedikit garam
 Bahan untuk nasi jela saya share sini sebab yang lain2 tu agak common. hehehe

Okla, nanti saya rajin sikit, saya akan ceritakan resepi saya buat puding caramel gula hangus tu yerk...

Daaaaaaaaaa for nowwww....

No comments: