Pages

Kenali Najis Anda: Penentu Permasalahan Kesihatan

Jenis-Jenis Najis!

Rutin membuang air besar hampir setiap hari. Malah ada yang buang air besar hampir 2-3kali sehari. Itulah hakikatnya, semua orang malu membicarakan soal tahi.

Tahukah anda, tahi anda jenis apa?
Berdasarkan “Bristol Stool Chart”, “Meyers Scale” atau bahasa melayu“Skala Tahi Bristol”. Tahi boleh dikelaskan kepada 7 jenis. Skala ini telah dinamakan “Skala Tahi Bristol” kerana skala ini telah diperkenalkan oleh Lewis S.J. dan Heaton K.W di University of Bristol, UK.

Jenis 1: Berbentuk biji-biji, agak keras seperti ketulan batu.
Jenis 2: Berbentuk seperti sosej, tetapi berketak-ketak.
Jenis 3: Juga berbentuk seperti sosej, tetapi macam merekah sedikit.
Jenis 4: Berbentuk seperti ular, agak licin, halus dan lembut. Just Nice.
Jenis 5: Bergumpal-gumpal, lembut dengan potongan hujungnya jelas.
Jenis 6: Yang ni dia macam cirit sikit, likat, gabungan cecair dan pepejal.
Jenis 7: Sangat cair, tiada pepejal.

Najis jenis 1 dan 2
Sekiranya anda mempunyai tahi seperti ini, itu maksudnya anda sedang mengalami sembelit. Kalau dapat tahi sebegini, memang susah sedikit nak ‘meneran’ sebab tahi itu dah menjedi keras. Selalunya situasi ni terjadi kalau seseorang tu malas untuk berak setiap hari. Semakin lama tahi berada dalam usus besar, semakin banyak air daripadanya yang akan diserap, maka semakin keraslah ia.

Najis jenis 3 dan 4
Seperti juga berat badan, tahi juga ada kategori yang ideal  iaitu normal, dan kategori ideal untuk tahi ini jatuh pada jenis yang ke-3 dan ke-4. Selalunya tahi sebegini dihasilkan kalau seseorang itu rajin ke tandas setiap hari.

Najis jenis 5,6 dan 7
Bagaimana pula dengan jenis 5 hingga 7? Kalau pernah mengalami yang ke-5, itu mungkin disebabkan angin atau gas yang terlalu banyak dalam usus, atau anda telah mengambil sesuatu yang boleh menyebabkan anda cirit birit seperti susu berlaktosa. Namun untuk kategori 6 hingga 7, anda kena berhati-hati sedikit kerana itu mungkin membawa maksud ‘diarrhea‘ iaitu masuk ke tandas dan cirit lebih daripada 3 kali sehari. Ingat, diarrhea yang berterusan boleh membawa maut!
Diet juga sangat mempengaruhi rupa tahi yang dihasilkan. Jangan sesekali mengabaikan sayur dan buah-buahan. Itu merupakan sumber serat nombor satu yang harus diambil secara berterusan selagi kita masih bernafas. Dan jangan malas untuk buang air besar!
.................
Terdapat juga kondisi dimana terjadinya sembelit seperti najis jenis 1 dan 2,apabila tahi ditahan, ia akan kembali ke usus yang mana tahi tersebut boleh diserap kembali airnya menjadikan tahi sangat padat. kemudian jika pembuangan tahi tidak dilakukan dalam tempoh masa yang lama maka, ia akan semakin mengeras dan waktu inilah sembelit terjadi.

Walaubagaimanapun, terdapat juga kondisi seperti saya iaitu cirit-birit.Apabila ada infeksi bakteria di usus maka secara refleks usus akan mempercepat perjalanan tahi sehingga penyerapan air sedikit oleh usus besar atau kerana masukan air yang berlebihan, makanan tercampur dengan sejumlah besar air. Oleh kerana itu makanan yang dicerna terdiri dari cairan sebelum mencapai usus besar.Usus besar menyerap air, meninggalkan material yang lain sebagai kotoran yang setengah padat. Apabila usus besar rosak atau terkena radang,penyerapan tidak terjadi dan hasilnya adalah kotoran yang berair. Akibatnya, tahi menjadi lebih cair sehingga perut terasa memulas berterusan.

Pemantauan tahi adalah penting. Orang kata kita sihat apabila tahi kita sihat.Jika kita buang air besar hari-hari maknanya sistem pencernaan kita bagus. Jika kita buang air besar selang beberapa hari atau lebih teruk seminggu sekali,pergi jumpa doktor untuk mendapatkan nasihat dan pemantauan kesihatan.

Warna Najis kita pula;
Jika warnanya cerah macam kuih maruku, itu tanda tahi kawan-kawan sihat.
Jika tahi kawan-kawan bewarna gelap macam dodol, itu tandanya tahi kawan-kawan tidak sihat.
Jika tahi kawan-kawan berwarna kelabu, mungkin kawan-kawan ada masalah organ dalaman.
Kalau warna tahi hijau atau warna hitam kemerah merahan, mungkin usus kawan-kawan ada barah atau pendarahan.
Tanda lain tahi yang sihat adalah, tahi kawan-kawan tenggelam macam keropok lekor rebus yang belum masak. Tapi jika tahi kawan-kawan timbul dalam air macam keropok lekor nipis yang digoreng dalam kuali besar yang banyak minyak, itu tandanya tahi kawan-kawan ada masalah 'celiac disease',mungkinlah. Cuba kawan-kawan  kurangkan makanan dalam tin atau makanan segera.
Tapi ada juga perbezaan pendapat dikalangan doktor yang mengatakan, Tahi tenggelam itu tidak bagus kerana ada banyak toksik dan tahi yang terapung pula yang bagus hurmmnn...mungkin doktor betul tak?
tapi ada kesimpulan yang diberi, jika tahi timbul tiada bau, itu bagus dan jika tahi timbul tapi busuk dari biasa macam tahi, itu tidak bagus.

Najis sihat datang dari badan dan cara hidup yang sihat,jaga pemakanan dan jagalah kesihatan anda.

Cadangan kami di Natural Living, amalkan pengambilan Alfalfa kerana Alfalfa boleh membantu masalah pembuangan air besar serta menjadikan usus lebih sihat...

wallahuallam

26 comments:

Unknown said...

tima kaseh banyak banyak atas info yang diberikan...
http://www.duniakecantikankesihatan.blogspot.com/

Anonymous said...

kelako... haha, terima kasih atas pencerahan ini

Hamba Allah said...

Ye, orang kita selalu rasa taboo kalau cakap pasal benda2 begini... Sedangkan inilah satu cara nak tahu masalah ada atau tidak pada diri kita... :-)

Unknown said...

macam mana pula bila saya buang air besar keluar lendir. apa masaalah dia

Unknown said...

thanks for the info.. btw, kelakar la, ada pula tahi disamakn dgn makanan.. huhuhu

Unknown said...

thanks for the info.. btw, kelakar la, ada pula tahi disamakn dgn makanan.. huhuhu

Anonymous said...

Thx 4 the info!!!btw kelakau betui

Unknown said...

lawak2...but penting

Kaseh Kamila said...

good info..
Ye betul..
Tahi reflek kepada kesihata badan..
Terutama sekali perut dan sistem percernaan..

nisa said...

terima kasih untuk info yang diberikan. sangat bermanfaat

Hajar Razak said...

Tq info yg dikongsi💪

Unknown said...

longchamp outlet, louboutin shoes, ray ban sunglasses, kate spade outlet, longchamp, louboutin pas cher, longchamp pas cher, tiffany and co, gucci outlet, nike air max, nike air max, nike free, uggs on sale, air jordan pas cher, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, tiffany jewelry, louboutin outlet, oakley sunglasses, chanel handbags, louis vuitton outlet, prada handbags, ugg boots, nike roshe run, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, air max, nike free, burberry, louboutin, ralph lauren pas cher, ray ban sunglasses, ugg boots, christian louboutin outlet, replica watches, louis vuitton, tory burch outlet, prada outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, louis vuitton, michael kors, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, jordan shoes, louis vuitton, sac longchamp, nike outlet

Unknown said...

kate spade handbags, coach outlet, ugg boots, michael kors, michael kors outlet, north face, tn pas cher, replica handbags, true religion jeans, lululemon, vanessa bruno, new balance pas cher, hermes, air force, nike air max, hogan, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, michael kors, vans pas cher, true religion jeans, true religion jeans, ralph lauren uk, michael kors outlet, lacoste pas cher, hollister, nike blazer, coach purses, nike roshe, nike air max, coach outlet, oakley pas cher, north face, sac guess, ugg boots, mulberry, hollister pas cher, ray ban uk, michael kors outlet, ray ban pas cher, nike free run uk, burberry outlet online, abercrombie and fitch, michael kors, michael kors, nike air max, michael kors outlet, burberry, timberland

Unknown said...

hollister, chi flat iron, nike air max, reebok shoes, mont blanc, ghd, converse, soccer jerseys, nfl jerseys, abercrombie and fitch, wedding dresses, asics running shoes, insanity workout, longchamp, nike huarache, mcm handbags, timberland boots, p90x workout, north face outlet, hollister, nike air max, baseball bats, converse outlet, lululemon, ralph lauren, vans shoes, instyler, gucci, bottega veneta, mac cosmetics, beats by dre, new balance, babyliss, nike roshe, jimmy choo shoes, north face outlet, herve leger, vans, hollister, louboutin, iphone cases, ray ban, celine handbags, giuseppe zanotti, valentino shoes, birkin bag, soccer shoes, ferragamo shoes, oakley, nike trainers

. : H A R R Y H A I R I : . said...

Terima kasih atas info berguna ni.

Unknown said...

Terbaik

Unknown said...

Terbaik

Unknown said...

kalau taik busuk apa tandanya?

Jack Ajeh said...

Kalau taik judi macam mana nak tau?...

Anonymous said...

Tahi sudah menjadi bubur

سونجول said...

مع أفضل شركة تنظيف بالبخار بجدة ، نقدم لك عميلنا العزيز أحدث وسائل تنظيف الستائر بالبخار ، دون الحاجة إلي عناء الفك و الغسيل و التجفيف و التركيب ، كما إننا نراعي بكل حرص الحفاظ علي أقمشة الستائر و التي هي بطبيعة الحال مختلفة و متنوعة لذا لابد من استخدام الطرق المناسبة لكل نوع منها.
شركة تنظيف ستائر بالبخار بجدة
شركة تنظيف ستائر بالبخار بجدة
تنظيف المنزل والمحافظة عليه من الأمور المهمة التي تسعى كل أسرة لتحقيقها، فنظافة المنزل من الأمور الأساسية لتحقيق العيش به
بشكل صحيح وصحي، ولكن عمليه تنظيف المنزل قد تشكّل عائقاً وعبئاً كبيراً على بعض الأسر،
وذلك لأنهم يجهلون الطرق الصحيحة في الحفاظ على نظافة المنزل،
أو بسبب وجود أطفال دائمي اللعب وإثارة المتاعب والأوساخ في المنزل،
لذا سنقدم لكي بعض النصائح منها
تغيير فرش السرائر والأثاث
رش السوائل المنظفة و ترتيب الغرف وضع كل شئ بمكانه
تلميع المرايا والزجاج بالسائل المخصص له
تلميع الأسطح وازالة الغبار بمنشفه
المطبخ والحمام عدم ترك الاوساخ بهم والتخلص من النفايات اول باول

الكنس بالمكنسة الكهربائية لازالة الاتربه
الأرضيات تلميعها بسائل الارضيات وتجفيفها
تغيير ملائات السرائروغسل المتسخ وفرش النظيف
تغيير مناشف الحمامات اولا باول
جميع الملابس المتسخه ووضعها بالمكان المخصص لها
وضع كل شئ في المكان المخصص له فهذا يجعل التنظيف بشكل افضل طريقة لتنظيف المنزل بشكل سهل
سيدتي انتي تحتاجين في حياتك الى الاستمتاع بها داخل منزلك هذا المنزل الذي يطلب منك الاهتمام والاعتناء به
لكي تستطيعي الحصول على الراحه النفسيه والطمأنينه بداخله انتي واسرتك

https://www.algoharahclean.com/%d8%a7%d8%b3%d8%b9%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%b1%d9%83%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d9%86%d8%b8%d9%8a%d9%81-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%ac%d8%af%d8%a9/

سونجول said...

ان خدمات التنظيف من الأمور الهامة التي تحتاج شركة عالية الدقة في عمليات التنظيف ومن افضل شركات التنظيف شركة الأهرام
Villas cleaning company in Khobar
شركة تنظيف خزانات بالظهران
شركة تنظيف مجالس بالخبر
شركة تنظيف شقق بالخبر
شركة تنظيف مجالس بالظهران
شركة تنظيف كنب بالظهران
شركة تنظيف سجاد بالظهران
شركة مكافحة حمام بالظهران
شركة مكافحة حشرات بالظهران
شركة رش مبيدات بالظهران

yanmaneee said...

curry 5 shoes
adidas nmd r1
longchamp bags
calvin klein outlet
off white shoes
moncler
calvin klein underwear
supreme new york
vans shoes
ferragamo belts

El Awal said...

افضل شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
شركة تنظيف فلل بالرياض مفروشة
شركة تنظيف مجالس بالرياض رخيصة
شركة تنظيف شقق بالرياض ممتازة
شركة تنظيف بيوت بالرياض مضمونة
شركة تنظيف مكيفات بالرياض
ارخص شركة تنظيف بالرياض مجربة
خادمات للتنازل بالرياض

Mai said...

ارخص خدمات نقل اثاث
شركات نقل الاثاث بالاسكندرية

tette said...

شركة الدرع المثالي في دولة الإمارات العربية المتحدة ، يتم تقديم الخدمات في دولة الإمارات العربية المتحدة ، مثل خدمات تصليح ثلاجات في الشارقة و صيانة مدارس في عجمان هناك خدمات أخرى ، مثل  و صيانة مصانع في عجمان ويوجد ايضا بعض الخدمات الاخرى مثل تصليح بوتاجازات في عجمان و صيانة فلل في عجمان و صيانة بوتاجازات في الشارقة وتحرص شركة الدرع المثالى على ان توفر لكافة العملاء الضمانات لكل الخدمات التى تقدمها لهم